W polskim internecie bardzo dużo się mówi, a jeszcze więcej pisze o winach z supermarketów i dyskontów. Większość wpisów na blogach i winnych portalach traktuje takie wina bardzo pobieżnie, mimo że ich sprzedaż stanowi około 45 procent polskiego rynku wina. Faktem jest, że wina z marketu są zdecydowanie bardziej anonimowe i trudniej, lub wręcz niemożliwe jest dotarcie do bardziej szczegółowych danych na ich temat. Postaram się jednak w swoich opisach potraktować te etykiety jak wina zakupione w sklepach specjalistycznych i podawać możliwie najwięcej informacji, jakie uda mi się zdobyć.

Kupowanie win w dyskontach i marketach przez większość społeczeństwa, jest faktem, a z faktami się nie dyskutuje. W mojej ocenie jest to zjawisko jak najbardziej pozytywne i powoli buduje w Polsce pewną świadomość picia wina, uczy samodzielnego wyboru nowej butelki i poniekąd zmusza co ambitniejszych konsumentów do poszukiwania informacji na własną rękę. Markety i dyskonty oferują też dużą dostępność i szeroki wybór win na każdą kieszeń, co jest bardzo ważne dla samej kultury picia wina jako towarzysza codziennych posiłków. Wszelkich krytyków i wyśmiewców idei kupowania win w takich miejscach zapewniam, że prędzej czy później tamtejszy konsument, nauczony własnymi doświadczeniami, zawita do sklepów specjalistycznych w poszukiwaniu bardziej wyszukanych butelek. Sam również mam postanowienie, aby systematycznie próbować win, zakupionych w marketach i muszę przyznać, że stosunek ceny do jakości jest zdecydowanie po ich stronie.

Niekwestionowanym liderem stał się w mojej ocenie Lidl, który tworząc swoją stronę Winnica Lidla, dał swoim klientom szeroki wybór win zamawianych z domu i odbieranych w dowolnym sklepie stacjonarnym. Dziś miałem okazję degustować jedno z francuskich win zakupionych na ich stronie, pochodzące z Doliny Loary.

Rocznik – 2016
Szczepy – Sauvignon Gris, Sauvignon Blanc
https://chatea413168588.wordpress.com/2018/04/11/sauvignon-gris/
Region – Dolina Loary
Apelacja – IGP Val de Loire
https://chatea413168588.wordpress.com/2018/04/07/igp-val-de-loire/
Zawartość alkoholu – 12%
Sklep – Winnica Lidla
OKO
Przejrzyste o blado cytrynowym kolorze.
NOS
Zapach czysty o średniej intensywności. Wyczuwane aromaty kojarzą mi się z melonem, gruszką i zieloną papryką na dalszym planie.
USTA
W smaku wytrawne o wysokiej kwasowości. Ciało lekkie, ale nie wodniste. Smaki, jakie przychodzą mi do głowy, pokrywają się zasadniczo z nosem, a dodatkowo pojawia się nuta zielonego kwaśnego jabłuszka. Końcówka średnio długa.
WNIOSKI I OCENA
Wino jak najbardziej dobre i udane. Dobrze zbudowane o przyjemnej proporcji owocu i kwasowości. Orzeźwiające i odświeżające.